Gertrudes

Göteborgs Högre Samskola

Kategori: Frågor och svar

            För er som inte känner mig så går jag själv på Göteborgs Högre Samskolan eller Samskolan som den kallas. Har gått på skolan sedan årskurs 4. Tidigare gick jag på Hovåsskolan, vilket var en bra skola första åren men ingen skola jag skulle rekommendera ändå upp tills grundskolans slut.
 
Iallafall tillbaka till Samskolan. Jag trivs jätte bra på skolan och har alltid gjort det. Många har frågat mig "Är det inte tråkigt att stanna kvar på samma skola som du redan gått på i 5 år?" Som svar skulle jag säga att eftersom jag, som sagt alltid trivts på skolan, så finner jag ingen anledning till att jag skulle byta bara för att byta skola. Jag visste sedan första dagen i högstadiet att det var Samskolan jag skulle söka till. Detta kom och blev mitt mål under hela högstadiet, att komma in på skolan. För er som inte visste det, så är intagningspoängen relativt höga jämfört med andra skolor. Jag läser Samhällsvetenskap som var på 250p när jag sökte. Poängen varierar dock varenda år, beroende på hur många som söker linjen osv. Ekonomi- och Naturlinjen är ännu högre intagningspoäng.
Som sagt trivs jag jätte på skolan. Denna höga intagningspoäng gör att skolan har väldigt mycket ambitösa elever och därefter skapar en spridande motivation. Jag tycker även att eleverna på skolan är väldigt trivsamma. Det kan låta obetydligt att ta upp ens klass- och parerellkamrater när man pratar om hur skolan är i sig. Men jag tycker det är en väldigt väsentlig del då detta faktiskt påverkar sin skolgång och sitt skolarbete. Skolans lärare är även ett stort plus (okej, det finns 1 undantag i mitt fall). Lärarna är varierande sitt arbetssätt. Vissa lärare är mer för prov, uppsatser eller seminarium. Men självklart i de flesta fall är lärararna för alla 3 faktorerna, vilket då gör en väldigt varierad undervisning. Jag tycker det är oerhört viktigt att man har denna variation. Jag tycker att man bör kunna skriva ett prov med press, lämna in ett arbete med en deadline och formulera sig muntligt när man tar studenten. Man behöver variationen.
 
Skolan är väldigt känd för alla sina traditioner. Lussedansen är nog den mest välkända traditionen men även den roligaste också. Skolavslutningarna är även något som är extremt uppskattat ifrån eleverna, sjukt igenom tänka och roliga. Skolan lägger ner mycket tid och energi för dessa traditioner vilket är kul.
 
Sen finns det väldigt mycket fördomar om skolan som jag tycker är väldigt tråkigt. Jag tycker inte ens det är värt att ta upp dem då de inte stämmer.
 
Skulle jag välja skola idag hade jag fortfarande valt Samskolan. Det är en skola som jag rekommenderar starkt. Jag vet inte riktigt så mycket om andra skolor eftersom jag aldrig vart insatt i dem, men jag vet att det finns en del bra skolor i Göteborg. Glöm inte att välja en skola som du tror passar dig och du tror att du trivs på. Utgå inte bara efter skolan i sig. För trivs du inte i miljön eller med dina klasskamrater, känner jag att motivationen blir väldigt svår att hitta.
 
Undrar ni något mer om skolan, fråga på. Jag svarar!
 
 

Kommentarer

  • du är så fin säger:

    Det du skriver är väldigt sant! precis samma för mig :)

    2012-12-18 | 21:51:47
  • rebecca säger:

    Tack för all bra info :))))

    2012-12-18 | 22:49:15
  • Emelie säger:

    Bra skrivit!

    2012-12-19 | 09:50:00

Kommentera inlägget här: