Gertrudes

Recept på Min kladdiga kladdkaka

Kategori: Mat och recept

Fick en fråga om mitt kladdkakerecept på bloggen men även utav kompisar i skolan som blev sugna på att baka. Så tänkte lägga ut det här även fast det är väldigt simpelt och det flesta vet hur man bakar en kladdkaka. Men som sagt blev detta min första perfekta kladdkaka.

Jag gjorde en halvsats eftersom jag är medveten om att jag äter upp allting så då räcker det med en halv sats.
Iallafall här är recepten(dubbla alltså detta om ni vill ha en hel kladdkaka)


1/2 dl mjöl
1 dl socker
1 ägg
2 tsk vaniljsocker
2 msk kakao
50 gram smör

1. Börja med att sätta på ugnen på 175 grader
2. Smält sedan smöret
3. Vispa sedan ägg och socker poröst
4. Medan du blandar häller du i resten av ingredienserna ink. smöret såklart
5. Vispa tills det är en jämn smet och in i ugnen väldigt kort

Som ni ser på bilden är den sjukt kladdig eller mer som smet i mitten men det är exakt så jag vill ha den. Sen på sidorna är den mer som en vanlig kladdkaka. Jag hade inne min i ca. 7 minuter. Största misstaget man lätt gör är ju att ha inne den för länge. Så håll koll på den och ta gärna en gaffel eller något liknande så kan du se hur den är i konsistensen. Min var rinnande när jag tog ut den, men efter 5 min blev den lite mer "fast". Åh blev sugen nu igen!

Hoppas detta hjälpte er, nu har ni något att hitta på i helgen iallafall!

 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: