Gertrudes

Breakfast

Kategori: Mat och recept

Visste ni att frukost är dagens viktigaste mål? Studier har nämligen kommit fram till att den som äter frukost lättare håller vikten och har oftast hela dagen bra matvanor med näringsriktig mat. Det är lättare att frestas av feta och söta livsmedel när man hoppat över frukosten och om man inte har ätit några bra måltider under hela dagen så äter man oftast mycket på kvällen. Kroppen är konstruerad att den vill ha maten utspridd över dagen när vi är mest aktiva och med bra matvanor håller man en jämn nivå på blodsockret. Personligen tycker jag frukost är dagens godaste mål. Därför tänkte jag tipsa er om mina favorit frukostmåltider som ger en god start på dagen. Alla är även mättande och nyttiga!

Havregrynsgröt med frukt och nötter
 
 Fiberrikt och lättlagat
 

 
Kesella med funlight
 
Sött och proteinrikt


 
Keso med frukt och bär
 
Protein- & Vitaminrik
 
 
Havregryns pannkakor med keso och bär
 
För dig som har mer tid på morgonen. Pannkakorna är sötare än man tror och otroligt goda, dessa blir nog favoriten. Görs oftast som ett mellanmål eller frukost på helgen då jag inte har tid på morgonen.
 
Ni hittar recepten på bloggen här!

Alla tillbehören på dessa frukostmåltider varierar såklart efter vad vi har hemma och vad jag är sugen på. Men tog exempel vad jag brukar ha till och vad jag tycker är en god kombo. Till måltiderna brukar jag oftast dricka en kopp te eller kaffe och ett glas vatten. Vill jag äta det som en brunch gör jag ibland en smoothie till (1 dl yoghurt med ca. 2 dl frysna bär). 
 
Hoppas detta gav er lite inspiration till en bättre frukost!
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: